S’aixequen els peatges de la C-32

S’aixequen els peatges de la C-32

El proper dimarts 31 d’agost serà un dia històric pel Maresme: finalitza la concessió d’Abertis dels peatges de l’autopista C-32. S’alliberen els peatges d’un total de 54 Km d’autopista de Montgat fins a Tordera que deixaran de ser de pagament per al seu ús; serà per fi una via gratuïta.

L’autopista C-32 té el trist honor de ser la primera autopista de peatge de l’estat espanyol. Fou inaugurada el 2 de juliol del 1969, per tant fa exactament 52 anys que la paguem. Es calcula que hem pagat més de 100 vegades el cost de la seva construcció.

La data del 31 d’agost del 2021, doncs, es recordarà per la fi d’un greuge comparatiu històric pels conductors catalans i especialment pels maresmencs. Triomfen així les reivindicacions de moviments ciutadans que han aconseguit aturar aquesta gran injustícia i la C-32, per fi, serà gratuïta. Gratuïta? Bé, no, no serà gratuïta.

El manteniment de la C-32 es finançarà amb el pressupost de l’Administració, per tant el continuarem pagant els ciutadans, la utilitzem o no. De la mateixa manera que paguem les escoles, les residències, la sanitat, el transport públic i molts altres serveis públics, en fem ús o no. Segons la Generalitat, titular de la C-32, el manteniment de l’autopista costarà 4 milions d’euros l’any, que suposa menys d’un euro per persona. Aquí cal afegir-hi els costos de les obres de retirar els peatges, però en tot cas no es superaran els 2 euros per persona i any. En qualsevol cas, en un termini no massa enllà tornarem a pagar per l’ús de l’autopista, bàsicament perquè la Unió Europea exigeix als estats membres que apliquin un model de pagament per les vies d’alta capacitat, amb l’argument de qui més contamina més paga.

D’altra banda, l’alliberament dels peatges, implica canvis substancials per la N-II al seu pas pel Maresme. Una altra de les reivindicacions històriques del Maresme és pacificar aquesta via a primera línia de mar i que faci de via urbana més que de via interurbana. Paral·lelament, la Generalitat preveu construir fins el 2026 sis nou enllaços entre l’autopista i la N-II a diferents punts. Això implica fer reserves de sòl per a aquests enllaços i per tant alteracions en el territori; veurem si aquest sòl afectat està qualificat com a urbà, industrial o agrícola, a veure a qui li toca aquesta vegada…

Com a societat s’acosten reptes apassionants que sens dubte obriran nous debats: el canvi climàtic, el projecte de mobilitat que volem, el model territorial, la fiscalitat que cal aplicar… A curt termini el que està clar és que l’ús de la C-32 implicarà unes despeses econòmiques que s’han d’assumir, però el debat no s’ha de simplificar en qui paga què. El debat va molt més enllà: és quin model de mobilitat sostenible volem, com es reformula el transport públic per tal que doni un servei útil a la ciutadania i que impliqui realment menys ús del transport privat. En definitiva, el debat és: quina perspectiva mediambiental i territorial estem deixant als nostres fills? Estem fent realment tot el que podem fer?

Deixant de banda aquestes reflexions que la fi de la concessió de l’autopista suscita i que de ben segur en continuarem parlant, de moment cal felicitar-nos per l’èxit aconseguit per les reivindicacions dels moviments socials. I especialment felicitar a la Coordinadora Preservem el Maresme, que després d’anys de feina finalment poden celebrar l’èxit d’una reivindicació històrica. Finalitza doncs una injustícia llargament denunciada. Ara gaudim de l’èxit, fem una festa i congratulem-nos, però prenem forces, que vindran altres lluites compartides.

PD: El proper dimarts 31 d’agost de 2021 a les 22 hores, la coordinadora Preservem el Maresme ha organitzat un acte reivindicatiu a l’esplanada del Sorli emocions, a Can Nolla de Vilassar de Dalt. És un acte obert a tothom i al qual us animem a participar.